Dag 14 1-8 Whitsunday Islands

1 augustus 2023 - Whitsunday Island, Australië

Vandaag hebben we vanaf Airlie Beach de Whitsunday Islands bezocht!!! Deze eilanden liggen in het hart van het Great Barrier Reef. Met een supersnelle Catamaran "The Thundercat" zijn we naar het grootste eiland van de Whitesundays, Whitesunday Island 'gevlogen'. Daar zijn we het eiland op gegaan en zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen. Onderweg kwamen we mieren tegen met een groen achterwerk. Als je daaraan zou likken kreeg je een vitamine c stoot. We hebben dit maar niet geprobeerd.... na velen voor ons... arme mier. Whitesunday Island was 16000 jaar geleden al bewoond. Nu niet meer.Aangekomen aan de andere kant van het eiland stond ons 1 van de 10 mooiste stranden ter wereld te wachten nl. Whitehaven Beach. Echt geweldig mooi! Twee weetjes, het zand is geen zand maar silica waardoor het water zo mooi van kleur is en Pirates of the Caribbean 5 is hier opgenomen. Het water was er ook heerlijk warm. Tobie, Tijn en Guusje zijn er meteen in gesprongen. Wat ik helemaal vergeet te vertellen is dat we op de heenreis een moeder walvis met 2 jongen gezien hebben. 1 wat ouder jong en 1 net geboren jong. In de winter komen de bultruggen naar de Whitesundays om te paren. Echt gaaf dat wij ze hebben kunnen zien dus. Na de heerlijke lunch op de Catamaran met de aardige bemanning zijn we richting Hook Island gevaren. Eerst de wetsuits aan want het is hier natuurlijk winter. Daar hebben we op 2 plaatsen gesnorkeld. Het was echt fantastisch, zeker de 2de plek. Het leek wel alsof we in een aquarium sprongen. Zoveel mooi gekleurde en verschillende vissen gezien en mooi koraal. Het water was best koud voor Guusje omdat haar pak wat te groot was. Maar onze bikkel heeft het goed volgehouden ondanks de blauwe lippen.Na het snorkelen zijn we nog harder terug gevlogen dan heen met een spray zeewater hier en daar. Maar Tobie en Tijn hadden ineens WIFI midden op zee dus er is ook nog gegamed en geappt met Mexx :). Thuis gingen we lekker snel de warme douche in op onze camping. Het was een geweldige dag. Jammer dat het hier allemaal zo duur is anders was het het zeker waard om op nog meer plekken in het Great Barrier Reef te gaan snorkelen. Groetjes Petra en de rest.